Vitamine D

Vitamine D is een vitamine dat vrijwel iedereen kent. Wat is het en waarom hebben veel Nederlanders een tekort aan Vitamine D? Allereerst is het eigenlijk geen vitamine. De stof cholecalciferol noemt men een pré hormoon, omdat het lijkt op- en de eigenschappen heeft van een hormoon. Om het niet ingewikkelder te maken dan het is, blijven we het in dit artikel gewoon vitamine D noemen.

Zonlicht en straling

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt in onze huid. Daar wordt cholesterol omgezet in Vitamine D. 
Zonlicht bestaat uit UV-A straling en UV-B straling. Het grootste deel van de straling van de zon bestaat uit UV-A, diverse bronnen spreken van 95%.
Een klein deel van de straling bestaat uit UV-B en hier maken mensen en dieren Vitamine D mee aan. UV-B straling is een stuk zwakker dan UV-A en dat zorgt ervoor dat UV-B straling snel wordt tegengehouden door wolken, zonnebrand of door de afstand van de zon tot de aarde. 

UV-B heeft een korter bereik dan UV-A waardoor UV-B vooral rond het middaguur in Nederland beschikbaar is wanneer de zon het dichtst bij de aarde staat
De intensiteit van de zon wordt ook wel Zonkracht of UV-index genoemd. Mensen hebben minimaal zonkracht 3 nodig om vitamine D aan te kunnen maken. Hoe hoger de zonkracht, hoe hoger de UV-B is.  
In de lente en herfst maanden betekend dit, dat je alleen van 12:00 tot 15:00 uur op een onbewolkte dag vitamine D via de huid kunt aanmaken.

Verkleuren

Niet alleen UV-B doet je huid verkleuren, ook UV-A zorgt voor een verkleuring van de huid. Wanneer mensen in de zomer het warmst van de dag mijden en pas na 16:00 of 17:00 uur naar buiten gaan. Dan word je bruin van de aanwezige UV-A straling, maar maak je geen vitamine D aan. 
Een bruine tint na de zomer is dus nog geen garantie dat je een vitamine D voorraad voor de winter hebt aangemaakt! 
Voor mensen die de hele dag op kantoor zitten kan dit gevolgen hebben voor hun vitamine D status. Dat geldt ook voor kinderen die nog rond het middag uur naar bed gaan. 
Buiten de zomermaanden juli en augustus is het in Nederland erg lastig om voldoende vitamine D voorraad voor de wintermaanden op te bouwen.

Voeding

Afhankelijk van de cultuur en voeding wordt ervan uitgegaan dat 5% tot 15% van de vitamine D binnenkomt via de voeding (dierlijke producten).    
Maar als je vegetarisch of veganistisch eet krijg je via voeding weinig tot geen vitamine D binnen. Wat voor moeder en (ongeboren) kind een probleem kan zijn in noordelijk gelegen landen.

Zonkracht / Uv index

Vitamine D kan dus alleen door de huid worden aangemaakt bij zonkracht drie en hoger. Via de site van het RIVM kun je de actuele zonkracht bekijken, zie deze link: https://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Zonkracht  
Helaas staat ook deze site vol met waarschuwing voor de zon.
 Als je het aan de top van de internationale wetenschap op dit gebied vraagt (zie onderaan dit artikel). Dan zou de overheid juist moeten waarschuwen voor een tekort aan zonlicht en een tekort aan vitamine D!

Onderstaand enkele screenshots van de zonkracht in Nederland begin september 2018.
De oranje lijn geeft de maximaal haalbare zonkracht voor die dag weer. De blauwe lijn geeft de daadwerkelijk gemeten zonkracht in Bilthoven weer.

Zonkracht 4 september 2018
Vitamine D
Vitamine D Nederland
Vitamine D

Hieraan is af te lezen dat “Zonkracht 3” zelfs in september op veel dagen maar amper gehaald wordt, laat staan een hogere zonkracht.

Schade en Risico's

De angst die ons wordt aangepraat met betrekking tot de zon vind ik overdreven en onverantwoord. Niet alleen zitten juist zonnebrandcremes vol met ongezonde chemicaliën die via de huid in de bloedbaan terecht komen. We hebben de
Vitamine D die onder invloed van zonlicht ontstaat ook gewoon nodig om gezond te blijven.
Uiteraard moet je verstandig zonnen, want verbranden is en blijft slecht voor je huid! 
Bouw het contact met de zon dus rustig op en zoek de schaduw op of smeer je in met een acceptabele zonnebrand voordat je verbrandt.

UV-B straling is een zwakke straling die niet ver in de huid doordringt. Wordt je huid wat rood door UV-B straling dan herstel je daar doorgaans snel van.
UV-A straling is een hele sterke straling die tot diep in de huidlagen doordringt. Deze schade is serieuzer van aard en herstel duurt langer. Hoe goed jouw lichaam van een verbranding hersteld is weer afhankelijk van hoe goed jouw lichaam kan methyleren.

Bloedwaarde

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) schrijft voor dat bij mensen jonger dan 70, de bloedwaarde boven de 30 nmol moet zijn. Boven de 70 jaar wordt 50 nmol geadviseerd. 

Wetenschappers zoals Dr. Michael Holick die ruim 30 jaar onderzoek heeft gedaan naar vitamine D. Zegt dat de aanbevolen bloedwaarde 40 tot 60ng per milliliter zou moeten zijn. Dat staat ongeveer gelijk aan 75 tot 150nmol per liter (dat is 2,5 tot 5 keer zoveel als wat de NHG aanhoud). Op zijn minst een opmerkelijk verschil te noemen. 
Boven de 200nmol neemt de kans op toxiciteit (hypercalciëmie) toe.

Dosering

Wetenschappers zoals Dr. Michael Holick, raden volwassen een vitamine D supplement aan van 2.000 tot 4.000 IE per dag. In Nederland geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 400 IE. (IE en IU staat voor internationale eenheden). 
Een volwassen lichaam kan op een zomerdag rond de middelandse zee 10.000 tot 20.000 IE vitamine D per dag aanmaken. Waarbij het lichaam zelf nooit teveel vitamine D aanmaakt in de zon. 
Boven de 60 jaar neemt het vermogen om vitamine D via de huid aan te maken sterk af. Ook blijkt uit onderzoek dat borstgevoede baby’s vaker te maken hebben met een vitamine D tekort (lager dan 25nmol) dan flesgevoede baby’s.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort en waar is Vitamine D zoal goed voor.

Hier had ik graag een helder antwoord op willen gegeven. Maar helaas is het voor websites die supplementen verkopen, in Nederland niet toegestaan om medische claims toe te kennen aan supplementen. 
Indien het verstaan van de Engelse taal geen probleem voor je is, dan raad ik je aan om één van de onderstaande presentaties te bekijken. 

Internationale artsen en wetenschappers over Vitamine D

Dr. Michael Holick (endocrinologist): presentatie 1 2 3
D. Oliver Gillie PhD – The failure of UK policy on Vitamin D presentatie
Dr William Grant: presentatie 1 2 3
Dr. Bruce Hollis: presentatie
Dr David Grimes: Clinical experiences in a UK hospital – presentatie
Dr. Stasha Gominak Vitamin D and deep sleep – interview
Ivor Cummins: Story of Vitamin D presentatie
Andreas Moritz about sun and sunscreens: interview
Dr. Paul Mason – ‘Sunlight and health – from Vitamin D to Fish oil: presentatie

Links en artikelen:
When Sunshine and Milk Aren’t Enough – artikel
Vitamin D supplement on the score and quality of sleep – pubmed
Kids May Need 10 Times More Vitamin D – webmd
Vitamin D and regulation of gene expression – pubmed
Rachitis (de Engelse ziekte) – link

Dr. Michael F. Holick over vitamine D

Dr. Gert Schuitemaker over Vitamine D

Dr. Gert Schuitemaker is niet praktiserend apotheker en doctor in de Geneeskunde. Hij promoveerde op een bevolkingsonderzoek naar risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Hij houdt zich vanaf 1980 bezig met de orthomoleculaire geneeskunde

Vitamine D supplementen in de webshop 

Tags:
25-hydroxyvitamine | 1,25-dihydroxyvitamine D | Cholecalciferol | Ergosterol

Nitric Oxide, Lang leven en huidkanker

Nog in ontwikkeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Show Buttons
Hide Buttons